۳ بهمن ۱۳۹۰، ۹:۳۴

کمرنگی سنت حسنه وقف/ بقاع گلستان در آمد ندارند

کمرنگی سنت حسنه وقف/ بقاع گلستان در آمد ندارند

گرگان - خبرگزاری مهر: وقف سنت حسنه و صدیه جاریه ایست که در سالهای اخیر در بین مردم گلستان کمرنگ شده و تلاش برای احیای آن امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، به باور کارشناسان دینی و مذهبی در گذشته وقفیات زیادی داشتیم و اکنون توجه مردم به وقف کمتر شده است.

در حال حاضر در استان گلستان حدود بیش از 10 هزار رقبه احیا شده و بیش از چهار هزار موقوفه نیز وجود دارد.

ناآشنایی مردم با سنت حسته وقف از جمله مسائلی است که احیای این سنت را در سالهای اخیر با مشکل مواجه کرده است.

وقف، یکی از مصادیق والای نیکوکاری و غیرخواهی است که بشر با استفاده از آموزه های انبیا، آن را از دیرباز به وجود آورده و در صحنه حیات اجتماعی به ودیعت نهاده است.
 
امام جمعه گرگان درباره وقف گفت: وقف از فرائض دینی است که در طول تاریخ اسلام برکاتی برای امت اسلامی داشته است.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی افزود: در گذشته وقفیات زیادی داشتیم و اکنون توجه مردم به وقف کمتر شده است.
 
 
وی از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد کرد و گفت: وقف به عنوان عمل صالح در کارنامه انسان ثبت و ضبط می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان نیز از وقف به عنوان صدقه جاریه نام برد و گفت: امروز مردم با احیا و توجه به موقوفات می توانند راه اهل بیت(ع) را ادامه دهند و اگر همکاری با اوقاف بیشتر باشد این اداره می تواند در اداره موقوفات موفق تر باشد.

حجت الاسلام محمد رئوف سید نژاد گفت: 10هزار و 766 رقبه را طی 9 ماه اخیر احیاء کردیم.

وی میزان درآمد بقاع استان را در 9 ماهه امسال هشت هزار میلیارد ریال  اعلام کرد و گفت: 120 امامزاده در استان وجود دارد و تنها 15 بقعه در گلستان دارای درآمد هستند واکثر بقاع گلستان درآمدی ندارند.

وی اظهار داشت: چهار هزار و121موقوفه در کل استان وجود دارد که دو هزار و683 موقوفه انتفاعی است و مانند حسینیه ها ومساجد باید برایش هزینه کرد.
 
وی با بیان اینکه موقوفه منفعتی موقوفه ای است که دارای نفع و متولی است افزود: هزار و438 موقوفه منفعتی در استان وجود دارد.
 
مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان در ادامه گفت: تعداد سندهای اخذ شده 9 ماهه اخیر هزار و236 سند بوده و71 پرونده حقوقی داشتیم که حل و فصل شد.
 
وی افزود: 355  ثبت سند در 9 ماهه اخیر صورت گرفته است و96 مسجد با 683 میلیون ریال مورد حمایت مالی قرار گرفته است.

 
وی اظهار داشت: 108هیئت مذهبی طی این مدت با 38 میلیون ریال مورد حمایت قرار گرفته است.
 
مدیرکل اوقاف و امورخیریه گلستان گفت: 15 مورد وقف جدید سال جاری در استان ثبت شده است، همچنین 120 امامزاده در استان گلستان شناسایی شده است.
 
وی اظهار داشت: امسال در راستای اجرای نیت واقفان بیش از 7 میلیارد ریال برای برگزاری آیینهای عزداری و... هزینه شده است وهمچنین 5 میلیارد ریال برای ساخت مسجد و بقاع متبرکه در استان گلستان هزینه شد و برای اجرای مراسم فرهنگی و قرآنی نیز 650 میلیون ریال هزینه شده است.

سید نژاد بیان داشت: امسال برای انجام عملیاتهای عمرانی، تعمیر ومرمت بقاع مبلغ 900 میلیون ریال هزینه شد و در جهت بازسازی واحداث بقاع متبرکه نیز امسال دو میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شد.

وی گفت: در حمایت از بقاع متبرکه یک میلیارد و 240 میلیون ریال اعتبارات دولتی هزینه شد و برای 7 امامزاده نیز 12 کیلومتر احداث جاده صورت گرفت که مبلغ 300 میلیون ریال هزینه آن بوده است.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه گلستان ادامه داد: 4 مورد ساخت ضریح با هزینه 450 میلیون ریال برای امامزادگان استان انجام شده است و در حمایت از مساجد نیز 281 میلیون ریال هزینه شده است.
 
حجت الاسلام سیدنژاد افزود: 15وقف جدید در گلستان ثبت شده است و طی امسال 492 محفل قرآنی با هزینه 80 میلیون ریال هزینه انجام شده است.
 
وی بیان داشت: در 30 بقعه استان جلسات روخوانی، روانخوانی، حفظ، صوت و قرائت با هزینه 30 میلیون ریال اجرا شده است.
 
سیدنژاد در ادامه از اجرای 800 برنامه به مناسبتهای مختلف با هزینه 200 میلیون ریال در استان خبر داد و تصریح کرد: خرید سه هزار جلد کتاب با هزینه 60 میلیون ریال برای بقاع متبرکه صورت گرفته است.
 
وی از اعزام مبلغ به تعداد 82 نفر با هزینه 53 میلیون ریال خبر داد و گفت: در سه بقعه استان عرضه محصولات فرهنگی با 30 تا 50 درصد تخفیف وبا هزینه 60 میلیون ریال انجام می شود.
 
به گزارش مهر، وقف، یکی از نشانه های بارز اهتمام به امور مسلمانان است و برای آنان که در صدد کسب نیکی ها و جلب رضایت حق تعالی هستند، بزرگ ترین و معتبرترین توشه برای آخرت به شمار می آید و تلاش برای ترویج آن امری ضروری است.
کد خبر 1515519

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha